Opis zadania:
Projekt pt. „Rozwój Edukacji i Kultury w Placówkach Publicznych” ma na celu doposażenie ogólnodostępnych jednostek publicznych dla Mieszkańców Osiedla Ustroń Górny. Inwestowanie w istniejące i dobrze funkcjonujące placówki umożliwi ich rozwój oraz poprawi ich atrakcyjność wobec dzieci, młodzieży i dorosłych. Projekt niesie korzyści wszystkim grupom wiekowym (obejmuje dzieci oraz dorosłych pozwala na tworzenie przyjaznych i bezpiecznych przestrzeni do pracy i działań twórczych wszystkim tym grupom oraz wzmocni współpracę między instytucjami przy realizacji wspólnych inicjatyw. Realizacja projektu wzmocni lokalną tożsamość i wpłynie na integrację społeczną poprzez promowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historii poprzez działania edukacyjne i muzealne, budowanie współpracy między pokoleniami i środowiskami, zwiększenie zaangażowania mieszkańców w życie kulturalne i edukacyjne okolicy. Projekt ma charakter międzypokoleniowy, edukacyjno-kulturalny i integracyjnym, obejmując różnorodne grupy mieszkańców i wzmacniając rolę placówek publicznych zarówno opiekuńczych , edukacyjnych i kulturalnych jako lokalnych centrów aktywności społecznej.
Dla Żłobka Miejskiego projekt przewiduje zakup podłogi interaktywnej FunFlor Rewalidacja, która jest skutecznym narzędziem w terapii i edukacji oferując wsparcie w zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej, koncentracji uwagi, rozwoju motorycznego oraz integracji sensorycznej. Dzięki różnorodnym grą oraz ćwiczeniom, urządzenie skutecznie wspiera rozwój dzieci w wielu płaszczyznach.
Dla Szkoły Podstawowej nr 1 projekt przewiduje dostawę kolejnego nowoczesnego interaktywnego monitora do sali lekcyjnej, który będzie wspomagał uczniów oraz nauczycieli podczas zajęć lekcyjnych. Wprowadzenie monitora interaktywnego do szkoły podstawowej przyczyni się do poprawy jakości nauczania poprzez zwiększenie zaangażowania uczniów, uatrakcyjnienie lekcji oraz rozwój umiejętności cyfrowych. Monitor interaktywny w szkole podstawowej to niezwykle wartościowe narzędzie edukacyjne z wieloma korzyściami.
Angażująca nauka - interaktywny charakter monitora pozwala na aktywne zaangażowanie uczniów w proces nauki. Dzięki możliwości rysowania, przeciągania i pisania na ekranie, uczniowie mogą bezpośrednio interaktywnie uczestniczyć w lekcji, co prowadzi do większego zrozumienia materiału.
Wizualizacja treści - monitor interaktywny umożliwia wizualizację treści w sposób dynamiczny i atrakcyjny. Na ekranie można prezentować filmy, animacje, zdjęcia i inne materiały multimedialne, co ułatwia zrozumienie trudnych koncepcji oraz sprawia, że nauka staje się bardziej atrakcyjna.
Wszechstronne zastosowanie - monitor interaktywny może być wykorzystywany w różnych przedmiotach i działaniach edukacyjnych. Może służyć do prowadzenia lekcji, prezentacji, gier dydaktycznych, współpracy grupowej oraz do oceniania i sprawdzania wiedzy uczniów.
Rozwój umiejętności cyfrowych - Korzystanie z monitora interaktywnego rozwija umiejętności cyfrowe uczniów, co jest niezbędne w dzisiejszym świecie. Uczniowie uczą się obsługi nowoczesnych technologii, co przygotowuje ich do przyszłej pracy i życia w społeczeństwie opartym na cyfrowości.
Dzięki możliwości personalizacji treści i dostosowywania tempa nauki do potrzeb uczniów, monitor interaktywny pozwala na indywidualizację procesu nauczania. Nauczyciele mogą dostosować materiał do różnych poziomów zaawansowania oraz preferencji uczniów, co sprzyja efektywniejszemu przyswajaniu wiedzy.
Dla Przedszkola nr 7 w Ustroniu projekt przewiduje zakup i montaż rolet uni Alu na tkaninie zaciemniająco odbijającej w czterech salach zajęć dla dzieci od strony południowej. Montaż rolet w oknach tych sal ma kilka ważnych celów i przynosi konkretne korzyści dla małych dzieci przebywających na codzień w tych salach,, min. ochronę przed nadmiernym nasłonecznieniem okien od strony południowej, które są narażone na intensywne światło słoneczne, szczególnie wiosną i latem. Rolety pozwalają ograniczyć to światło, zapobiegając oślepianiu dzieci i przegrzewaniu pomieszczeń. Dzięki roletom można zmniejszyć nagrzewanie się sal, co ogranicza potrzebę intensywnej klimatyzacji lub wentylacji. To szczególnie ważne dla komfortu i zdrowia małych dzieci, a w skrajnych przypadkach może stanowić zagrożenie dla zdrowia najmłodszych. Zastosowanie rolet umożliwia dostosowanie ilości światła do aktualnych potrzeb -np. można je częściowo zasunąć podczas odpoczynku dzieci , tzw.leżakowania, projekcji multimedialnych czy zajęć wymagających skupienia. Długotrwałe działanie promieni słonecznych może powodować blaknięcie kolorów na meblach, zabawkach i materiałach dydaktycznych Rolety chronią przed tym zjawiskiem. Poza tym zastosowanie rolet ma jeszcze inne dodatkowe korzyści, takie jak bezpieczeństw i zdrowie dzieci poprzez unikanie przegrzania zbyt ostrego światła co zmniejsza ryzyko złego samopoczucia, odwodnienia czy bólu głowy. Rolety poprawiają także warunki do nauki i zabawy-. dzieci łatwiej się koncentrują i są mniej rozdrażnione,, gdy nie są narażone na nieprzyjemne światło.W budynku nie ma na ten dzień klimatyzacji, a przedszkole jako placówka nieferyjna pracuje także w okresie letnim, kiedy temperatury w salach sięgają nawet ponad 30 stopni. Rolety ograniczają konieczność zastosowania klimatyzacji, co zmniejsza koszty związane z zużyciem energii i eksploatacją klimatyzacji. Montaż rolet jest zatem inwestycją w bezpieczeństwo, zdrowie oraz komfort dzieci, a także w ochronę całego wyposażenia.
Dla Muzeum Ustrońskiego projekt przewiduje zakup dwóch nawilżaczy powietrza ewaporacyjnych w celu ochrony eksponatów i antyków przed uszkodzeniami, zachowując ich wysoką wartość. Najmniejsze wahania wilgotności powietrza mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń drogocennych przedmiotów. Eksponaty z drewna, papieru, płótna lub tekstyliów są wyjątkowo wrażliwymi przedmiotami, które w zależności od stopnia wilgotności powietrza chłoną bądź oddają wilgoć. Właśnie dlatego stała wilgotność równowagowa decyduje o ich kondycji. Zbyt niska wilgotność prowadzi do kurczenia się materiału i w końcu do bezpowrotnego rozdarcia i przerwania materiału. Dzięki stałej regulacji wilgotności można utrzymywać równowagę między wilgotnością materiału a wilgotnością w pomieszczeniu. Zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi i normami (PN-EN 15757 ) dla przechowywania i prezentacji zbiorów muzealnych zaleca się utrzymywanie wilgotności względnej w zakresie 45-60%. Obecnie poziom wilgotności spada poniżej 30 % co stwarza zagrożenie dla eksponatów. Stała, optymalna wilgotność powietrza w muzeach i galeriach chroni przed powstawaniem ładunków elektrostatycznych. W związku z tym, że naładowane elektrostatycznie powierzchnie posiadają podwyższoną zdolność przyciągania pyłu, nawilżanie powietrza pozwala dodatkowo zmniejszyć ilość kurzu osadzającego się na eksponatach i gablotach.Ponadto nawilżanie powietrza podnosi wilgotność, co wpływa korzystnie na dobre samopoczucie gości w muzeach i galeriach. Klimat wyraźnie się przez to poprawia, zachęcając gości do przyjemnego spędzania czasu wśród drogocennych eksponatów.
Dla Biblioteki Miejskiej w Ustroniu projekt zakłada organizację cyklu spotkań autorskich z uznanymi i popularnymi pisarzami. Celem przedsięwzięcia jest promocja czytelnictwa, integracja lokalnej społeczności wokół literatury oraz umożliwienie bezpośredniego kontaktu z twórcami współczesnej literatury, co wpłynie min. na popularyzację literatury współczesnej, rozwój czytelnictwa wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. W ramach projektu planowane są spotkania, podczas których autorzy zaprezentują swoją twórczość, opowiedzą o procesie pisania, a uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań, zdobycia autografów. Wydarzenia będą otwarte dla szerokiej publiczności i promowane w lokalnych mediach oraz kanałach internetowych. Spotkania dają przestrzeń do bezpośredniego kontaktu czytelników z twórcami. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na honoraria autorskie i koszty dojazdu zaproszonych gości, druk materiałów promocyjnych (plakaty, ulotki).
Projekt "Rozwój Edukacji i Kultury w Placówkach Publicznych" to inicjatywa, która ma potężny potencjał wzbogacenia życia społeczności Osiedla Ustroń Górny. Dzięki doposażeniu żłobka, szkoły, przedszkola, biblioteki i muzeum, będziemy mogli stworzyć otoczenie sprzyjające rozwojowi i naukowej ciekawości naszych mieszkańców, niezależnie od wieku.
Koszt zadania: 50 000,00 zł